Microsoft, Zoom, Slack, Google – millised on 2021 jõujooned digitaalse töökoha turul?
Möödunud aastal hoidsid Microsoft Teams, Zoom ja Google oma rakendustega paljusid ettevõtteid töös. Videorakenduste kasutajate hulk tõusis hüppeliselt. Tihedas
konkurentsis on pereheitmised tavalised. Eelmisel aastal toimus kontori- ja tiimitöötarkvara valdkonnas palju omandamisi ja ühinemisi. Aasta lõppes eriti üllatavalt, kui Salesforce omandas Slacki 27,7 miljardi
dollariga. Ka uus
aasta tõotab tulla
konkurentsitihe ja tuua meie virtuaalse töö korraldusse palju uuendusi.
Salesforce ja Slack
Slack alustas 2009. a mänguettevõttena, kuid pea sai nende põhitooteks e-mailile alternatiivi pakkuv keskkond omavahelise suhtluse paremaks haldamiseks. Toode oli eelkõige suunatud idufirmadele, meediaettevõtetele ja teistele tehnikateadlikele ja agiilsetele ettevõtetele. Kiiresti kasvava
idufirmana sai Slackist pea Microsoftile tõsiselt võetav konkurent. Eelmise aasta oktoobri seisuga on Slackil üle 12 miljoni
aktiivse kasutaja (ilmselt
rohkem, ettevõte pole konkreetset teavet avaldanud).
Viimase kolme kvartali jooksul ei õnnestunud Slackil kasumit
teenida hoolimata kaugtöö populaarsuse suurenemisest COVID-19 tõttu. Nii
muutus potentsiaalne omandamine tõenäolisemaks iga järgmise kvartaliga.
Salesforce on kliendisuhete haldamise tarkvara, mis aitab
ettevõtetel veebipõhist müüki
hallata ja selle aktsiad saavutasid septembris kõigi aegade kõrgeima
taseme. Salesforce'i ja Slacki ühinemine tagab, et mõlemad platvormid
saavad tulevikus paremini konkureerida Microsofti, Oracle'i ja teiste pilveplatvormide-
ja digitöökohateenuseid pakkuvate ettevõtetega.
Zoomi tähetund
2020. oli Zoom'i tähetund. COVID-19 tõttu kasvas kasutajate hulk hokikepi graafiku kujuliselt. Samuti parandas platvorm
märkimisväärselt oma turvalisust ja parendas
koosolekute võimalusi.
Funktsionaalsuste
edasine laiendamine
digitaalse töökoha muude võimalustega oleks igati loogiline samm.
Midagi kindlat veel
ei ole, kuid kui need uued teenused realiseeruvad, saab Zoom’ist otsene
konkurent nii Microsoft’ile ja selle Teams'ile
kui ka Google'ile ja selle Workspace'ile.
Samas on muidugi viimased olnud
digitaalse töökoha turul pikka aega ja nendega konkureerimine ei saa olema
lihtne.
Väikesed turule sisenejad
Suurte tegijate taustal
toimetavad ka paljud väiksed tegijad, et välja teenida oma koht ettevõtete tarkvara kõige konkurentsitihedamates valdkondades.
Paljud organisatsioonid võtsid möödunud aastal kasutusele Zoom’i, Google'i ja Microsofti, et lihtsalt mitte tööd katkestada. Lahendusi oli vaja nüüd ja kohe. Täna aga
kaaluvad paljud kaugtööd või hübriidtööd püsiva lahendusena. Ja selleks otsitakse omakorda uusi võimalusi.
Üks sellistest
võimalustest on Rewatch, mis pakub meeskondadele
privaatset ja turvalist videokanalit. Ettevõtte asutajate sõnul on täna video suurim probleem see, et sealt on liiga raske otsitavat
leida. Nemad lahendavad selle
probleemi iga video automaatse transkribeerimise ehk tekstiks muutmisega. Nii on sisu loetav ja
otsitav.
Ettevõtted saavad koosolekuid salvestada ka Google Hangoutsi või Zoomiga ja arhiivida need siis Rewatchi abil
andmebaasi. Rewatch tegi
möödunud aastal ära ka paljud liidestused, mis tähendab seda, et videosisu saab tõmmata kõikjalt ja kaob vajadus raskesti hallatavate
jagatud kaustade järele.
Rewatch kaasas möödunud aastal 2 miljonit dollarit.
Microsoft
Teams
Aga neist kõigist
suurima kasutajate numbri ja uuendustega särab ikkagi Microsoft Teams. 2019. keskpaigas
oli Teams’i igapäevaseid aktiivseid kasutajaid umbes 13 miljonit. Eelmise aasta
septembris juba 115 miljonit.
Keskmine Teamsi
kasutaja veetis 2020 kolmanda kvartali jooksul Teams’ is umbes neli tundi - siia on juurde arvestatud ka Word, Excel jm rakendused. Nimelt integreeris Microsoft möödunud aastal oma Office'i rakenduste komplekti Teams’ iga. Microsofti juhi Satya
Nadella sõnul on Teams muutumas sama oluliseks kui internetibrauser. Võrreldes seda Hiinas domineeriva WeChatiga, ütleb ta, et Teams' ist saab kõikehõlmav
digitaalne platvorm, mis on kasutajatele sama oluline
kui opsüsteem.
Teenuse katkestusi on kõigil
Lisaks pereheitmistele ja suurtele edasiminekutele tuleb ette ka teenusekatkestusi.
Slack kukkus maha 2021. aasta esimesel tööpäeval. Esimesed teated probleemist
ilmusid umbes kell 10 hommikul USA aja järgi ja korda sai enam-vähem pealelõunaks. Katkestuse ajal ei saanud
kasutajad sõnumeid saata, kanaleid laadida, kõnesid teha ega isegi teenusesse
sisse logida, mõnel oli probleeme
kalendrite ja märguannetega. See tõi ka ilmselt Teams'ile, Google'ile ja Zoom'ile kasutajaid juurde.
Kuigi pilvandmetöötlus on viimase viie aasta jooksul
pakkunud suuri eeliseid, on katkestused endiselt kõigi probleem. Ka Microsoft Office 365-l oli septembris suur katkestus ja oktoobris veel kaks väiksemat. Google’i puhul tabas detsembris märkimisväärne katkestus Gmaili, YouTube'i ja Google Mapsi.
Ettevõtete küsimus on nii praegu ja tulevikus, kas nad suudavad sellist tüüpi
katkestustega toime tulla, sest need ei kao kuhugi.
Kas väikestel on šanssi?
Kas 2021 toob veel ühinemisi?
Kindlasti üht ja
teist.
Kuid keskpikas
perspektiivis on ilmselt üha
enam valida kolme hiiglase vahel:
Microsoft, Salesforce ja Google.
Suhtlusrakendustest tundub Teams olema kõige kiiremini arenev ja kasvav. Ja kes juba oma ettevõttes MS 365 kasutab, on ka Teams kõige loogilisem valik.