Tõsisemad IT-probleemid tabavad ettevõtteid alati ootamatult, tavaliselt maksimaalselt ebasobilikul ajal. Olgu võrgukatkestus, viirus või serveritõrge, halvimal juhul võivad tagajärjed viia äri täieliku seiskumiseni. Peamised põhjused, miks
SOS olukord tekib, on küberrünnakud, ebapiisav majasisene kompetents ning mitte
ajakohane IT taristu.
Toome välja kolm tüüpilisemat SOS olukorda.
SOS olukord nr 1:
„Appi, meid on rünnatud!"
Ettevõtte töötajad tulevad hommikul tööle. Mitte keegi ei saa ühtegi dokumenti avada. Toimunud
on lunavararünnak. Kuna
tegemist on väga väikese ettevõttega, küsib lunaraha nõudev küberkurjategija 5000
eurot.
Kas seda on
vähe või palju?
Suhteline.
Esiteks. Hea
tulemüür, viirustõrje ja varundusseadmed maksaksid umbes poole vähem.
Teiseks. Tegelikud
kulud aga ainult selle summaga ei piirdu. Sageli kaasnevad intsidendiga andmekaod
ja saamata jäänud tulud. Kui kurjategijate kätte satuvad klientide finants- või
isiklikud andmed, siis tekib püsiv mainekahju, mille taastumine nõuab
märkimisväärseid kulutusi.
Turvaintsidentide puhul võivad IT süsteemide ja andmete taastamise kulud ettevõtte eelarvesse päris suured augud tekitada. Sõltuvalt organisatsiooni suurusest ja seisaku või rikke ulatusest võib üks tund seisakut maksta kolmekohalisest summast kuni seitsmekohaliste summadeni.
Küberturvalisus
pole uus oht, kuid see suureneb, sest häkkerite oskused muutuvad aina paremaks
ja neil on üha enam lähtepunkte (N: töötajate isiklikud nutiseadmed), mille
kaudu nad saavad süsteemidesse tungida. Kuni kaks kolmandikku rünnakutest on
suunatud väikeettevõtetele, kuna nende süsteemid ja andmed on vähem
tõenäoliselt piisavalt kaitstud.
Tasuks läbi mõelda:
Kui suurt
kahju võib sinu ettevõttele teha kliendibaasi sattumine valedesse kätesse?
Kui palju
maksab 1 tund tootmisliini seisakut või 8 tundi kõigi töötajate kaotatud
tööaega?
Kui suurt
summat olete valmis väljapressijale oma süsteemide lahti krüpteerimise eest
maksma?
Küberkuritegevuse
hoogne kasv võib praegu kaugena tunduvad mured tuua homme koduõuele. Uusi
arvutiviirusi töötatakse välja hämmastavalt kiiresti, mistõttu tuleb kasutada
alati uusimat teavet ja seadmeid nii monitoorimiseks, viiruste tuvastamiseks kui
turvalahenduste väljatöötamiseks. Seisaku ohu vähendamine on mitmetahuline
ülesanne, millega ettevõttesisesel meeskonnal ei pruugi olla kogemusi, et seda
tõhusalt lahendada. Sisse ostetud teenused võivad vähendada seisakutega seotud
kulusid neid proaktiivselt ära hoides.
SOS olukord nr 2:
„Meie IT inimene ei saa meid aidata“
Ettevõtte IT süsteemid seadistas omaniku tuttava hea sõber. Kõik vajalik sai tehtud ja süsteemid
töötasid hästi, kuid üha sagedamini hakkas esinema tõrkeid, mis halvasid
praktiliselt kõikide töötajate tööd.
Kuigi ka
väiksemate ettevõtete jaoks on enesestmõistetav, et lepingute koostamiseks või
muude juriidikaga seotud küsimuste lahendamiseks tehakse koostööd sisse ostetud
juristiga, oleme IT puhul korduvalt
näinud seda, et kasutatakse tuttavaid IT spetsialiste.
Isegi, kui tuttav
on asjatundlik ja teeb oma tööd hästi, ei pruugi ta olla siis, kui süsteem
vajab ennetavat hooldust, või kui süsteemid tõrguvad ja abi on kohe vaja, enam
kättesaadav.
Lisaks
klientide pahameelele ja kaotatud müükidele kaotatakse tõrkuvate süsteemide
tõttu sageli väärtuslikku tööaega. Kui arvutaksite kokku kõikide töötajate töötunnid
kuus, mil tööd ei saanud teha, võib summa olla üllatav.
Kui ainus,
kes süsteemi toimimist jagab, on tuttav IT inimene, keda pole võimalik kätte
saada, on ettevõte sattunud päris nõutuks tegevasse olukorda.
Väikeste ja
edukate ettevõtetega juhtub ikka nii, et ühel päeval nad ei olegi enam nii
väikesed. Ettevõtte
kasvuga suureneb reeglina ka sõltuvus IT-st, aga ettevõttesisesed IT-ressursid ei
ole enam piisavad.
Sõbra või
tuttava poolt üles ehitatud IT infrastruktuur võib olla nagu doomino. Kui mingi
tükk sellest saab löögi, võib mõju olla kõigele muule.
Ettevõtte IT
spetsialist oli väga hõivatud igapäevaste kasutajate abistamisega. Küll oli
vaja seadistada uusi arvutitöökohti, küll installeerida viirustõrjet, samuti
mõelda koosolekutel kaasa äritarkvara tellimist puudutavatel teemadel.
Ühel päeval kukkus ärikriitiline server maha. Selgus, et serveri emaplaat on töö lõpetanud ning serveri garantii lõppemisest on juba 1,5 aastat möödas. Andmetest tehti küll varukoopiaid välistele seadmetele, kuid ei testitud, kas varundusest on andmeid võimalik ka taastada. Paraku andmete taastamine ei õnnestunud. Korraga oli ettevõte sattunud olukorda, kus andmeid enam ei olnud.
Enne, kui spetsialist
ei ole lahendanud mõnd tõsist probleemi, on raske hinnata võrgu- ja
süsteemiadministraatori teadmisi ja oskusi. Sageli ei olegi väiksemates
ettevõtetes riistvara- või tarkvara riketega tegelemiseks majasisest know-how’d. Selleks võib olla partner,
kuid ka tema alati ei oska.
„Kui midagi läheb katki, saab selle ju ära parandada,“ on mõtteviis, mida näeme päris paljude ettevõtete puhul. Paraku on nende jaoks, kes soovivad konkurentsis püsida, ennetav lähenemisviis mõistlikum.
Sageli näeme asutusi, kellel on liiga vähe töötajaid, IT meeskond on ülekoormatud ega suuda aja- ja ressursipuuduse tõttu kõike teha. Selline olukord ei ole jätkusuutlik ja eriti mitte siis, kui ettevõtte soovib kasvada.
Meie lahendus on leevendada selliseid probleeme läbi mõeldud stsenaariumidega ning ehitada IT infrastruktuur nii, et ühe seadme rike ei peataks äritegevust.
Kuidas saame aidata?
Kuigi meie põhitegevus on pakkuda regulaarset tuge lepingulistele klientidele, aitame võimalusel ettevõtteid ka kriisiolukorras. Paljud meie tänased kliendid on meieni jõudnud läbi SOS olukorra.
Millega
saame KOHE aidata?
olete saanud kahtlase e-kirja ja te ei tea, kas see on päris või mitte
Office 365 või mõne teise e-mailiteenuse kaheastmelise seadistamisega
Misiganes Office 365 murega
kontori WIFI on problemaatiline
Onedrive-i ja Sharepointi sünkroniseerimismured
personali teadmised Office 365-st või küberhügieenist vajavad täiendamist
teie ettevõte on saanud pihta viirusega ja ei tea, kuidas edasi toimida/ soovite tulevikus selliseid olukordi vältida
serverite ning tarkvara hooldus
probleemse riistvara asendamine
Andmete
varundamine, andmete taastamine varundusest