3 asja, mida peaksid kaaluma IT spetsialisti palkamisel
Iteraction puutub
paraku sageli kokku juhtumitega, kus ettevõte on omale palganud IT töötaja
praktiliselt ainult kulude alusel. Ehk siis, IT töid teeb mõni omaniku tuttav
(või „mees ja koer“ tüüpi ettevõte), kellel ei pruugi olla piisavalt teadmisi
ja kogemusi, et juhtida- ja hallata IT poolt ettevõtte jaoks piisavalt heal
tasemel. Sageli on sel juhul ehitatud süsteem selle itimehe isikliku visiooni
järgi, mistõttu on teda pea võimatu asendada, ning ta on ka tugevalt ülemakstud.
Me otsustasime tuua välja mõned olulised asjad, mida
ettevõte peaks kaaluma omale IT spetsialisti palkamisel:
1. Tasub läbi mõelda, millise kvalifikatsiooniga IT
töötajat ettevõte üleüldse vajab
IT valdkond on väga lai ning seetõttu peab ka selles
orienteerumiseks vajalike oskuste baas märkimisväärselt mahukas. Piisavalt
suur, et ühte inimest, kes kõike oskab, võib olla pea võimatu leida. Toomegi
välja peamised IT töötajate tüübid, kellega ettevõte võib kokku puutuda ning ka
nende võimalikud puudused. See võib olla abiks nende oskuste hindamisel, mida
ettevõte omale IT spetsialisti valikul vajab või tulevikus vajama hakkab.
IT juht – tema ülesandeks on pigem üldine IT-poole ning -meeskonna
juhtimine ning otseselt „musta töö“ tegemine ei pruugigi tal just kõige paremini
välja tulla. Samas, peab IT juht olema võimeline aru saama ettevõtte
ärivajadustest ning tagama neile vajalikud lahendused IT poolelt, arvestades seejuures
nii kulude, operatiivsuse, turvalisuse kui ka muude oluliste kriteeriumitega.
Tema peab juhtima investeeringuid ning omama teadmisi nii finants- kui ka IT-vallast.
IT juhiga kipub olema aga see probleem, et tegelikult ei lähe ettevõttel teda
koguaeg vaja, mistõttu võib olla odavam ja parem ta teenusega asendamine
(Näiteks, Iteractioni IT-juhtimise teenus).
Süsteemiadministraator – tema tegeleb peamiselt serverite,
andmemassiivide, võrgu ja muu IT tagatoa poolega. Lisaks aitab töötajaid ka
keerukamate IT probleemide korral. Tema ülesandeks on ettevõtte jaoks oluliste
süsteemide töö otsene tagamine.
Väga heade tehniliste süsteemiadministraatorite puuduseks võib olla hea
suhtlemisoskus, mistõttu võib tekkida olukordi, kus töötajaid ei julge või ei
taha väga tema poole oma probleemidega pöörduda. See on aga probleemne koht,
kuna võib takistada neil töötegemist. Selliste probleemide vältimiseks tuleks
leida soliidne ja hea suhtlemisoskusega spetsialist. See on praktikas aga väga
keeruline ülesanne.
Ka süsteemiadministraatori palkamisel oleks mõistlik vähemalt kaaluda ka
teenuse varianti, kuna üks süsadmin ei pruugi omada kompetentse kõigis
vajalikes valdkondades ning neid puudusi saaks katta vabalt tugiteenustega (näiteks
võrgu-, tulemüüride- või virtuaalkeskkondade tugiteenus). Või teine lahendus on
võtta uue töötaja asemel näiteks infrastruktuuri haldusteenus.
IT tugiisik – tema on see inimene, kes puutub kõige rohkem kokku
ettevõtte töötajatega, lahendades kiirelt ja sõbralikult nende erinevaid IT
muresid. Ta peab olema spetsialist nii operatsioonisüsteemide- kui ka peamiste kontoritöö
rakenduste alal, mida ettevõte kasutab (Office, CRM jne). Lisaks peab ta olema
soliidne ning sõbralik, et töötajad julgeksid pöörduda tema poole erinevate IT
muredega ja ei raiskaks oma tööaega nende lahendamisele. Hea suhtlemisoskusega IT tugiisiku probleemiks võivad saada mõned keerulisemad
tehnilised küsimused, mistõttu on oluline, et tal oleks toena kõrval võimekas
süsadmin või tugiteenus. Ka IT tugiisikut on võimalik asendada näiteks töökohtade haldusteenusega.
Analüütikud, programmeerijad ja arendajad – nende ülesanneteks on
ettevõtte peamiste süsteemide ja veebi edasiarendamine ning nemad tegelevad
pigem tarkvara poolega ning ei pruugi väga täpselt teada riistvara poolest.
Nende ülesandeks on uute lahenduste loomine, mitte niivõrd IT poole haldamine.
Üldiselt kipub kehtima selline reegel, et IT juht,
süsteemiadministraator ja IT tugiisik on keskendunud just IT haldamise poolele
ning ei pruugi osata ettevõtet aidata näiteks kodulehe arendamises jne. Sel
juhul läheb vaja arendajaid.
IT spetsialisti palkamisel tasuks talt kindlasti uurida
ka, kus ta praktikas on neid ettevõtte jaoks vajalikke tegevusi varem teinud
ning võimalusel tasuks nende tööde kvaliteedi jms kohta ka täpsemalt järele pärida.
2. IT spetsialistid ja tugiisikud, kelle ülesandeks on
lahendada töötajate muresid peavad olema ka head suhtlejad
Väga tehniliselt heade IT spetsialistide miinuseks võib
olla nende liigsed teadmised IT vallas, mis kallutab neid kasutama keerulisi,
IT spetsiifilisi väljendeid, millest tavalised inimesed ei pruugi aru saada.
Seega, tuleb IT spetsialisti valikul arvesse võtta ka
nende üldist soliidsust ja suhtlemisoskust. Kõige olulisem on see just IT
tugiisikute puhul, kelle ülesandeks ongi töötajate igapäevaste IT murede
lahendamine, et võimaldada neil oma tööd teha.
Peab olema mugav ja lihtne IT tugiisiku poole oma igasuguse
IT murega pöörduda ning temalt saadud vastus peaks olema selline, millest sa ka
piisavalt aru saad. Vajadusel peab ta suutma sulle lihtsalt lahti seletada
selle, milles probleem seisnes ja kuidas seda võibolla tulevikus vältida saaks.
Suhtlemisoskus on tehniliste oskuste järel kindlalt teine faktor, millega tuleb
IT spetsialisti palkamisel arvestada.
Olemasolevaid IT spetsialiste tasuks lasta oma töötajatel peale igat suuremat
tööd või teatud aja tagant hinnata, et veenduda, et töötajad on nendega rahul
ja julgevad nendega vajadusel ka ühendust võtta. See on ka üks meetoditest mida
Iteraction oma teenuste puhul alati kasutab.
3. Asjad lagunevad nii või teisiti, seega veendu, et sinu
IT spets oleks vajadusel kättesaadav
Vahet pole kui hea IT spetsialist õnnestub sul palgata,
seadmetega tuleb rikkeid ette igal juhul. Nendel puhkudel on oluline, et on
kindlaks määratud, millise aja jooksul peab see töötaja neile probleemidele
rageerima (näiteks Iteractioni teenuste puhul on see kuni 2 tundi).
Veel tuleks kindlasti ära määrata ettevõtte toimimiseks kriitilisemad ja vähem
tähtsad süsteemid ning sellele vastavalt seada nende probleemide puhul ka reageerimisajad.
Nendele ettevõtetele, kellede puhul ei tohi süsteemid üldse maas olla, on
mõeldud üldse eraldi Ärijätkamise plaan.
Oluline on teha ka kindlaks, et sinu tulevane IT
spetsialist saaks teha segavamaid töid väljaspool ettevõtte tööaega, et sinu
kliente või töötajaid sellega võimalikult vähe segada.
Lisaks kipuvad tavaliselt probleemiks kujunema ka IT
spetsialistide puhkused. Ka sinu IT inimesed peavad puhkama ning tuleks
arvestada, kuidas korraldada nende asendamist sellistel juhtudel. Üks variant on
see, kui mõni teine IT meeskonnast saab ajutiselt kohustused üle võtta. Kui
selline võimalus puudub, siis võib lahenduseks olla IT tugiteenus, mis toimib
ka täiendava kindlustusena muude ootamatute juhtude puhul.
Kokkuvõtteks
Kui valida oma
ettevõttele IT spetsialisti, siis tasub arvestada, et kõiki valdkondi ühe
inimesega katta ei õnnestu ja polegi mõistlik. Sel juhul on näiteks võimalik otsida
tuge teenustest, mis võivad kokkuvõttes ka soodsamad tulla. Teise olulise
faktorina tuleb arvestada, et IT tehnilised isikud peavad ka sulle ning
teistele töötajatele suutma lihtsalt selgeks teha probleemid ning need kiirelt
ja sõbralkult ära lahendama, ehk siis suhtlemisoskus ka itimeeste puhul on
oluline. Ning kolmandaks, tasub ette mõelda puhkuste ja tööväliste aegade
peale, et tagada IT poole võimekus vajadusel 24/7/365.
Kui tunned lähemat huvi Iteractioni teenuste vastu, siis
võid pikemalt lugeda teenuste alt siit, kuid lihtsam on vast kohe meiega
ühendust võtta ja juba konkreetsemalt asjast rääkida.